Hoe het logo van Red Bull Europa veroverde

Stunts vanuit de ruimte, met vliegtuigen, met motoren, snowboards of jetpacks.  Iedereen kent het merk Red Bull van de vele extreme sporten die ze sponsoren.  Het geeft het merk een dynamische lading en het heeft zich hiermee onderscheiden ten opzichte van andere frisdrankmerken. Door de jaren heen heeft Red Bull en zijn atleten over de hele wereld een flinke indruk achter gelaten. Het heeft Red Bull tot een A-merk gemaakt dat niet meer weg te denken is uit de schappen.

Krating Daeng

Het roodgele logo met de twee stieren – die loodrecht tegenover elkaar staan – is over de hele aardbol bekend. Ondanks de buitengewone marketing is het logo van Red Bull amper veranderd. Het logo werd namelijk al in de jaren 70 ontworpen. In die tijd was Red Bull een Thais merk dat op de markt gebracht was voor de werkende man. Truckers, bouwvakkers en arbeiders dronken het drankje om lange diensten te kunnen maken en de vermoeidheid te doen overwinnen. In het Thais klinkt de naam “Krating Daeng”. Het drankje werd populair doordat het werd geassocieerd met Muay Thai, ofwel kickboksen. Een van de meest bekende Thaise vechtsporten. De kickboksers kregen energie van het drankje en dit gaf het een aardige reputatie in de straten. Het energiedrankje werd als snel de favoriet van de arbeidersklasse.

Illustratie_red_bull_blikje
Illustratie_rode_stier

Uit de hand gelopen zakenreis

Toen de Oostenrijker Dietrich Mateschitz op zakenreis in Thailand in aanraking kwam met dit populaire drankje, merkte hij dat het hem over zijn jetlag heen hielp. Hij benaderde de Thaise uitvinder Chaleo Yoovidhya en paste de drank aan naar Westerse maatstaven waarna het avontuur kon beginnen. Bij de introductie van het merk in zijn eigen land besloot hij de rode stieren en de geel kleurige achtergrond op de verpakkingen even te laten zoals ze waren. Lekker exotisch, dit kon wel eens aanslaan bij het publiek. Echte branding komt later wel, moet hij gedacht hebben. Vandaag de dag zijn de twee stieren nog steeds amper aangepast. Op wat kleine grafische aanpassingen na is het logo nog bijna gelijk aan de originele Thaise variant. Wie de maker van dit bekende meesterwerk is weten we niet. Het is in ieder geval een mooi verhaal.