Wat doet kleur voor je logo?

Wat is je favoriete kleur? Een bekende vraag die je van kinds af aan al vaak gesteld is.

Ook vandaag de dag heb je waarschijnlijk nog een mening over de kleur die het beste bij jou past. Maar hoe zit het met je bedrijf? Kleur zegt veel over de herkenbaarheid van je onderneming. Het is dan ook zaak om hier goed over na te denken in de toepassing van je logo en de algehele uitstraling van je bedrijf.

Kleur kan jouw bedrijf onderscheiden van de concurrentie en je helpen bij het overbrengen van de juiste boodschap richting de doelgroep. In dit blog bespreken we diverse kleuren en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Ook geven we je informatie over de psychologie van kleur en technische toepassingen zoals bijvoorbeeld het kleurverloop. Zo helpen we jou met het kiezen van de juiste kleur voor je logo!

De kleur rood

Vandaag is rood, de kleur.. die we al eerste toelichten. Volgens Marco Borsato, en velen anderen, is rood de kleur van de liefde. Maar de kleur rood kan nog veel meer associaties opwekken zoals energie, passie, kracht, enthousiast, vernieuwend en snel. Ook krijgen veel mensen honger van de kleur rood en daarom gebruiken veel restaurants, fastfoodketens en voedselmerken de kleur rood in hun logo’s en producten. Bedrijven als McDonalds, en Kentucky Fried Chicken maken in ieder geval dankbaar gebruik van deze truc. Waarschijnlijk werkt dit zo goed omdat ons brein deze drang ophaalt vanuit onze instincten. Rood is namelijk ook de kleur van vlees en bloed. Rood is dus met name bruikbaar voor bedrijven als restaurants, sport en retailmerken vanwege het snelle en krachtige karakter van de kleur.

kleur_rood
brievenbus_oranje

De kleur oranje

Hup Holland Hup, in Nederland heeft de kleur oranje een extra lading vanwege het nationale voetbalteam, onze brievenbus, het koningshuis en de Nederlandse identiteit zoals deze wereldwijd bekend is.

Veel Nederlanders hebben dan ook affectie met de kleur oranje. In het algemeen gezien staat de kleur oranje voor: goedkoop, vriendelijk en vrolijk en creatief.

Omdat de kleur zo vriendelijk oogt is het dan ook niet gek dat veel bedrijven die klantvriendelijkheid als pijler nemen voor hun strategie kiezen voor de kleur oranje.

Ook als je bekend wilt staan om lage prijzen dan kan deze kleur in het voordeel werken voor je bedrijf. Wees je dan ook bewust dat oranje dus niet gepast is voor bijvoorbeeld luxe producten zoals auto’s en sieraden!

De kleur geel

Zoek de gele auto, een veelgehoorde kreet op de achterbank van een gezinsauto. Geel is een weinig gebruikte kleur voor voertuigen, behalve voor Nederlandse ambulances dan.

De kleur geel schreeuwt om aandacht en alarmeert ons voor gevaar. Denk aan waarschuwingstape op magazijnvloeren en trappenhuizen. Behalve alertheid straalt geel ook een bepaalde vrolijkheid en optimisme uit. Geel werkt dan ook uitstekend voor merken die zich richten op jonge kinderen (of eigenlijk de betalende ouders daarvan). Denk aan het logo van Mcdonald’s, een fles Zwitsal of het merk Intertoys. Gebruik geel dus als je op wilt vallen, wilt waarschuwen of vrolijkheid wilt uitstralen. Ook in de branche toerisme werkt de kleur geel goed. Geel doet de mens denken aan- en verlangen naar de zon.

yellow_car2
green

De kleur groen

Groen is trending! De kleur is hyped door fitness, lifestyle, milieu en duurzaamheid. Allemaal zaken waar veel mensen vandaag de dag druk mee zijn en waar veel aandacht voor is.

Met al die hipheid en trendgevoeligheid zouden we bijna vergeten dat groen eigenlijk een hele rustige kleur is. Een kleur die onze ogen gemakkelijk kan verdragen en waar we uren naar kunnen kijken. Groen staat voor toekomst, winst, eco, natuur, voeding en groei.

De kleur groen werkt dan ook uitstekend voor merken die bezig zijn met een van bovenstaande onderwerpen. Bovendien is het een mooie accentkleur om het positieve van je merk te benadrukken.

De kleur blauw

Ons eigen Logospot logo is blauw en die keuze maken wij uiteraard niet voor niets. Blauw is namelijk een kleur die vertrouwen opwekt, professionaliteit en openheid uitstraalt. Daarnaast is blauw gewoon een frisse kleur die de moderne aspecten van je bedrijf kan benadrukken.

Veel internetbedrijven en start-ups maken dan ook gebruik van de kleur blauw. Blauw geeft ons ook het gevoel van vrijheid omdat onze hersenen het vaak associëren met de buitenlucht of de zee. Het is bewezen dat dit zorgt voor het kalmeren van de zenuwen en het verlagen van de bloeddruk. Hierdoor stimuleert de kleur blauw het gevoel van vertrouwen, veiligheid en precisie.

 
 
logo_kleur_blauw
purple

De kleur paars
De kleur paars wordt vaak geassocieerd met luxe, rijkdom, religie en spiritualiteit.

Paars is vaak dan ook de kleur van het tapijt in het casino, het laken op het altaar of die van het logo van een paragnost of yoga docent. Paars benadrukt ook vaak de sfeer van het nachtleven en is dan ook een veel gebruikte kleur in seksueel getinte producten.

Ja, deze kleur kan je merk luxe aan laten voelen maar het kan dus ook het tegenovergestelde bewerkstelligen en mensen associaties geven met vulgariteit of informaliteit.

De juiste tone paars is dan ook key om deze kleur goed te gebruiken. Onze voorouders waren al druk met het zoeken naar deze nuance. Gedurende de hoogtijdagen van het romeinse rijk mocht paars niet zomaar gedragen worden. Hier hadden de romeinen speciale wetten voor. Alleen de keizerlijken mochten de kleur paars dragen. Voor gewone burgers was dit verboden en ook onbetaalbaar. Het paars werd namelijk gewonnen uit zeeslakken en was dus schaars. Paars is ook de kleur van onderdanigheid voor de christenen en wordt dus nog steeds in rome in het vaticaan als onderscheidende kleur gedragen.

Gradaties
Dit waren de kleuren in de basis. Natuurlijk zijn er ook diverse gradaties te maken zoals donkerblauw en lichtgeel. Daarnaast hebben diverse kleurgradaties specifieke namen zoals azuurblauw, parelwit en pimpelpaars. Omdat er nog meer te vertellen is over de basis van kleuren en het combineren hiervan slaan we de specifieke kennis over gradaties voor nu over.

Kleuren combineren
Natuurlijk kun je kleuren ook goed met elkaar combineren. Door dit goed te doen ontstaan aantrekkelijke ontwerpen die door het brein als logisch ervaren worden. De basis hierin ligt bij de kleurenleer van Johannes Itten.

Kleurenleer van Johannes Itten

Om kleuren goed toe te passen dien je bekend te zijn met de kleurenleer van de Zwitserse kunstenaar Johannes Itten. In zijn leer combineert de schilder de primaire kleuren geel, blauw en rood tot nieuwe secundaire kleuren zoals oranje, paars en groen. Door deze secundaire (tweede) kleuren te mengen met de primaire (eerste) kleuren ontstaan tertiaire (derde) kleuren die er voor zorgen dat we diverse soorten variaties van de primaire kleuren kunnen gebruiken. Dit systeem uit de kleurenleer is erg bruikbaar geweest voor de mens door de eeuwen heen maar toch is het niet honderd procent foutloos. Het mengen van verf kleuren verschilt namelijk met het mengen van lichtkleuren. Dit systeem werkt dan ook niet voor kleuren die voortkomen uit een lichtbron zoals onze zon. Al werkt het wel goed om contrastkleuren uit te kiezen voor je bedrijfslogo.

Logo_kleur_2

Contrastkleuren
Contrastkleuren zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel. Zo staat oranje tegenover blauw, geel tegenover paars en rood tegenover groen. Deze kleuren werken goed samen en de ene kleur laat de andere er uit springen. Dit noemen we contrasteren. Door deze combinaties te gebruiken kun je zaken vormgeven die er uit knallen en opvallen ten opzichte van de rest.

Het is aan te raden om maar één combinatie bestaande uit twee contrastkleuren te gebruiken in je ontwerp. Gebruik bijvoorbeeld alleen de contrasterende werking rood en groen. Indien je nog een extra combinatie toevoegt is in veel gevallen het effect weg!

Wetenschappelijk kleuren mengen
Schilderkunst is leuk, maar niet toepasselijk voor moderne technieken voor bijvoorbeeld schermen van laptops of mobiele telefoons. Deze maken namelijk gebruik van het mengen van kleuren middels licht. Hoe verschilt dit? Bij de schilderkunst absorberen de kleuren elkaar waardoor het steeds donker wordt en uiteindelijk eindigd in zwart. Bij het mengen van kleur met licht is dit exact andersom. Hoe meer licht hoe minder donker het zal worden. Met als uiteindelijke halte de kleur wit. Dit noemen we in de natuurkunde additief kleurmengen.

Wanneer de kleuren rood, groen en blauw samenkomen ontstaat in de basis de kleur wit. Wanneer een andere kleur dominanter is ontstaan andere kleuren.

Kleurcodes en kleursystemen
In de techniek worden kleuren opgebouwd uit codes. Een code is een samenstelling van cijfers of letters of een samenstelling van cijfers en letters. Denk bijvoorbeeld aan je wachtwoord van je favoriete website. Deze is opgebouwd uit cijfers en letters en vormt je code om in te kunnen loggen op deze website.

Ook kleuren bestaan uit codes zodat iedereen precies weet hoe de vork in de steel zit. Met een code weten de persoon, de computer, de verfmengmachine en de (digitale) drukpers waar het over gaat.

Er bestaan verschillende kleursystemen. Niet één enkel systeem kan alle verschillende toepassingen van kleur afdekken. Zo heeft de schilder van je woning een RAL waaier, de drukker van je folder een CMYK of Pantone waaier en werken mensen met digitale schermen met RGB kleuren. Nu je dit weet zul je vast ook begrijpen dat elk kleursysteem zijn eigen codes heeft.

RAL

RAL is een van de bekendste kleurensystemen op de wereld. Het systeem gaat dan ook al een hele tijd mee. In 1927 werd het ReichsAusschuss für Lieferbedingungen (RAL) uitgevonden. Een systeem om de leveringsvoorwaarden voor het rijk te bepalen dus. Ontstaan uit de behoefte van de regering om rijksmiddelen van exact dezelfde kleur te voorzien.

Het systeem is inmiddels geëvolueerd en er zijn nu vier soorten RAL systemen.
Voor het gemak houden we het even bij het klassieke systeem.

 

Het klassieke systeem bestaat uit de 3 letters RAL en 4 cijfers.

Het eerste cijfer uit de reeks van 4 vormt de basiskleur.

De cijfers die daarna komen vormen de kleursaturatie.

RAL 1xxx Geel

RAL 2xxx Oranje

RAL 3xxx Rood

RAL 4xxx Violet

RAL 5xxx Blauw

RAL 6xxx Groen

RAL 7xxx Grijs

RAL 8xxx Bruin

RAL 9xxx Wit/zwart

 

CMYK

De vier letters CMYK vormen het kleursysteem van de wereld van de druktechniek.

Deze letters staan elk voor een kleur en door deze kleuren met elkaar te mengen ontstaan kleuren. De C staat voor Cyaan, de M staat voor Magenta, de Y voor Yellow en de K voor Key (zwart) of voor blacK. Met de eerste drie kleuren worden bijvoorbeeld groen en oranje geproduceerd waarbij de kleur zwart de diepte/saturatie van de kleur bepaald. Dit gebeurt op een schaal van 0 tot 100 en kan uitgedrukt worden in procenten. De formule kan er bijvoorbeeld zo uit zien:

C = 30%

M = 10%

Y = 70%

K= 15%

In bovenstaande formule hebben Cyaan en Yellow de overhand. Kan je je indenken welke kleur hier uit komt? Met bovenstaande formule hebben we een lichte kleur groen geformuleerd.

Pantone
Een ander kleursysteem in de wereld van drukkerijen is het kleursysteem Pantone. Of feitelijk gezien het Pantone Matching System. Pantone is uitgever van dit kleursysteem maar in de volksmond noemt iedereen het gewoon Pantone. Drukkerijen maken veel gebruik van dit syteem omdat het de zorgt voor exacte resultaten. Waar CMYK met een formule werkt, werkt Pantone met vooraf gedefinieerde kleurnummers waardoor men zeker weet dat de perfect kleur als eindresultaat uit de pers komt. Ook de kledingindustrie maakt hier dankbaar gebruik van.

 

Om een goed eindresultaat te garanderen heeft pantone de kleurnummers middels lettercombinaties ook ingedeeld op achtergrond. Wanneer je op katoen gaat drukken gebruik je de letters TC van textile cotton. Wanneer je op glanzend papier gaat drukken gebruik je de letter C van Coated. WIl je in de praktijk een paarse kleur gebruiken op een glazend papier dan zal je In de praktijk kiezen voor PANTONE VIOLET C


RGB
Je smartphone, smartwatch, TV, laptop of de interface van je slimme auto. Allen zijn ze opgebouwd uit de kleuren rood, groen en blauw (RGB). Dit kleurensysteem mengt met deze drie kleuren tot alle andere denkbare kleuren. Dit kleurensysteem komt middels additieve kleurmenging het dichtst in de buurt van de manier waarop de natuur kleuren maakt.

kleur

Dus

Bij de realisatie van je logo dien je dus rekening te houden met de psychologische effecten die kleur bij mensen teweegbrengt. Hierbij moet je in het bijzonder rekening houden met je eigen doelgroep. Soms kan het juist handig zijn om het tegenovergestelde van het verwachte te doen. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue, die tegen de verwachting in, voor oranje gingen in plaats van blauw. Probeer bij je vormgeving gebruik te maken van contrastkleuren als het écht mag knallen. Bij de technische realisatie van jouw logo is het belangrijk om Pantone kleuren te gebruiken voor drukwerk en regels op te stellen voor de andere kleursystemen. Het is belangrijk om te weten hoe je logo uitpakt in CMYK, RGB en mocht je jouw kantoor gaan schilderen zelfs in RAL. Gelukkig zijn er kleurenwaaiers en digitale programma’s om deze bruggen te slaan.