Overige tips
Tips voor het gebruik van fonts in combinatie met jouw logo.Uiteraard zijn er ook nog wat tips te vergeven. We delen hier drie tips met je.
SpatiëringHet is misschien wel het lastigste aan het verwerken van een tekst in het te maken logo. De spatiëring. De spatiëring is de vrije ruimte tussen de individuele letters. De ruimte zorgt voor de rust en balans in het ontwerp. Indien je zelf een logo wilt ontwerpen raden we je aan minimaal 5 varianten te maken waarbij de spatiëring tussen de letters net iets anders is.
UitlijnenOok het uitlijnen van de tekst ten opzichte van je beeldmerk kan een lastige klus zijn.Een tweede hoofdletter in je bedrijfsnaam of puntjes op de “i” kunnen vervelend zijn voor de uitlijning van de tekst ten opzichte van het logo. Uitlijning is dan ook niet heilig. Indien je op een andere doordachte wijze jouw tekst durft te positioneren ten opzichte van het logo ontwerp dan is dat goed. Lijn je het woord centraal uit onder het logo zorg er dan voor dat dit ook echt centraal is. Er is niets zo vervelend als een logo dat naar links of rechts oogt te hangen.
Contrasterende lettertypesIn veel blogs vertellen ze je dat het goed is om contrasterende lettertypes te gebruiken wanneer je jouw bedrijfsnaam en productnaam combineert. Wij raden dit af omdat het in veel gevallen niet gebeurt zoals het hoort. Ontwerpers maken er vaak een bonte verzameling van lettertypes van. Het was een beetje een hype tussen 2010 en 2015 en ondanks dat de hype een beetje is gaan liggen komen contrasterende fonts in een logo als ‘overdone’ over.
Wat wel tof kan zijn is om de slogan, subtitle of payoff in een contrasterend of italic version van het font te gebruiken.