Waarom de McDonalds een sterk merk is!

Ben je ooit eens op vakantie geweest in een land waar er geen Mcdonalds was?
Dat is bijna onmogelijk! De Mac telt wereldwijd namelijk meer dan 37.000 vestigingen.
Deze 37.000 vestigingen zorgen wereldwijd voor werk voor meer dan 2.5 miljoen mensen.
Ter vergelijking, in Parijs wonen 2.2 miljoen mensen. In Amsterdam 800.000.
Dit personeelsbestand is groot genoeg om een stad te vullen.
In dit blog vertellen we je wat McDonalds zo’n sterk merk maakt!

 

In Nederland

De eerste Maccie van Europa is gevestigd in Zaandam en opende in 1971. Nederland was dus het eerste land waar het gele logo met de letter ‘M’ naast de snelweg stond. Naarmate de jaren verstreken zijn er een hoop restaurants bijgekomen in steden en langs snelwegen. De locatie van al deze restaurants aan snelwegen door een heel continent is een belangrijk onderdeel van de merkstrategie van de fastfoodketen.

Mac1

De beleving

Het bijzondere aan Mcdonalds is dat het eten bijna overal hetzelfde smaakt. Het maakt niet uit in welk land je komt. De franse frites en de burgers zijn bijna overal gelijk. Dit komt door de formule die het bedrijf doorvoert. De zogeheten KSK&W formule zorgt ervoor dat de kwaliteit wereldwijd gewaarborgd wordt. De formule staat dan ook voor: Kwaliteit, Service, Kraakhelderheid en Waar voor je geld.

 

Het Merk

Naast de smaak is ook de inrichting en de symboliek van de restaurants door heel Europa nagenoeg gelijk. Het logo met de geel gekleurde M is erg herkenbaar en volop aanwezig op de diverse producten, bedrijfskleding, en reclame uitingen van het bedrijf. Daarnaast is er nog de herkenbare clown Ronald Macdonald.

Het ontstaan van het huidige logo van McDonalds is een soort van toeval. Tijdens de eerste verbouwingen aan de restaurants koos de desbetreffende architect ervoor om gele bogen te gebruiken als steunpilaren voor de gebouwen. Deze “Golden Arches” vormden later de basis voor het logo van het merk.

 
Mac5
Mac2

Ook andere onderdelen van het bedrijf zijn als merk weggezet. Denk hierbij aan het Happy Meal, de Euroknaller, McDrive en McCafé. Iedereen die regelmatig op de weg zit weet wat het is. De kans dat jij als bedrijf ooit een HappyDeal zult verkopen zonder rechtzaak is vrij klein. Het Happy Meal is dan ook een marketing machine opzich. Een menu afgestemd op de wensen van kinderen. Vergeet Playmobile, Baby Born en Fisher Price. McDonalds verkoopt het meeste speelgoed van ze allemaal. Jaarlijks gaan er 1.5 miljard speeltjes in een kartonnen doosje met wat frites en enkele nuggets over de toonbank. Ja, ook volwassenen sparen ze!

Digitaal

Ook op digitaal vlak timmert de Maccie aan de weg. De fastfoodketen was een van de eerste restaurants die re-marketing op basis van locatie toepaste. Bij het lopen door de stad verscheen er steevast een advertentie van de actuele euroknaller op het scherm van je mobiele telefoon. Rond de feestdagen is het inmiddels een traditie. Het downloaden van de advent kalender van McDonalds uit de playstore, waarbij elke dag een ander vakje geopend mag worden voor korting.

Mac4