Bij deze uitleg van de termen woordmerk en beeldmerk nemen we als
voorbeeld de organisatie McDonald’s. Omdat deze wereldspeler zichtbaar is
op meerdere niveaus van marketing is dit een goed merk om te gebruiken
als voorbeeld. De fastfoodketen maakt gebruik van bijna alle methoden
die beschikbaar zijn om hun producten bij de doelgroep onder de aandacht
te brengen. Niet lang na de start in Nederland in 1970 kwamen de eerste
mega pilaren naast de snelweg te staan met de gele ‘M’ die hoog in
lucht als blikvanger diende.
De mensen wisten niet wat ze zagen, het
zal me niet verbazen als deze vorm van reclame ooit voor een kop-
staartbotsing heeft gezorgd. De keten maakt nog steeds goed gebruik van
deze manier van outdoor signing. Maar niet alleen op de snelweg kan je
niet om Macdonalds heen. Het bedrijf gebruikt televisie spotjes,
mailing, bannering, tracking en nog veel meer om er voor te zorgen dat
we een hapje komen nemen van de nieuwste royal burger etc.
De
onderneming met de gele ‘M’ heeft zelfs een stichting die langdurig
zieke kinderen in het ziekenhuis een hart onder de riem steekt, om
vervolgens, bij beterschap de ouders te overtuigen de adertjes naar het
hart weer te smeren met hamburgers en milkshakes. Goodwill zullen we
maar zeggen. Aan de hand van MC Donalds leggen we de volgende begrippen
even voor je uit: