IKEA haalt kleur uit logo!

Iedereen kent het logo van de Zweedse woongigant IKEA. Het blauwe vlak met gele ovaal en blauwe letters zit bij veel mensen in het geheugen gegrift. Het logo is dan ook al sinds de jaren zestig in gebruik. Het bedrijf geeft het blauwe en gele logo niet op, maar maakt een variant voor de digitale strategie. In de digitale strategie kiest de woonwinkel ervoor om het logo aan te passen en de kleuren blauw en geel in te ruilen voor de kleur wit.

De witte variant van het logo is bedoeld als geschiktere versie voor de digitale content en e-commerce. Volgens een woordvoerster van de meubelwinkel was de blauwe variant niet langer toegankelijk voor kleinere schermen. Het witte logo zou beter moeten werken op fotografie en video. De ovale vorm functioneert als het ware als een vergrootglas om zaken uit te lichten. Het nieuwe logo van IKEA heeft dan ook de naam Fönster gekregen. Te vertalen naar venster of raam in het Nederlands.

IKEA was al langer bezig om de e-commerce strategie aan te passen. Zo realiseerde het bedrijf al enkele toffe apps waarmee gebruikers middels augmented en virtual reality de meubels in hun eigen woning konden projecteren. Dit stelt de gebruiker in staat virtueel te shoppen. Met de aanpassingen aan het logo lijkt er weer een nieuwe stap gezet naar een completere e-commerce strategie van IKEA.

De operatie had ook nog een Nederlands tintje. Een bureau uit Amsterdam werkte twee jaar lang mee aan het herontwerp van het logo.