Het belang van de ‘Why’ achter je logo!

Wie goed wil starten met ondernemer gaat vaak niet over een nacht ijs. Een sterke marketingstrategie in combinatie met goede vormgeving zoals een zakelijk logo is nodig om een sterke start te maken binnen jouw vakgebied. Het is dan ook goed om eerst te bepalen wat het onderscheidende vermogen van jouw bedrijf is waarmee je bestaansrecht in een dominate markt kunt creëren.

The Golden Circle

Volgens de filosofie van Simon Sinek ( Een belangrijke marketing strateeg uit de 21e eeuw ) zijn bedrijven die weten ‘waarom’ ze bestaansrecht hebben succesvoller, invloedrijker en innovatiever dan anderen. Door als bedrijf te weten wat jouw toegevoegde waarde is aan de markt of maatschappij maak je als organisatie strategischere keuzes en staat je doelgroep dichter bij je product of dienst. Deze theorie van Sinek is te lezen in zijn boek The Golden Circle. Dit boek beschrijft de theorie over drie circels die van invloed zijn op het onderscheidende vermogen van je onderneming.

De drie circels brengen in kaart met wat, hoe en waarom een organisatie of bedrijf zich kan onderscheiden van anderen.

De Why (waarom) In de kern van de drie (de middelste circel) staat de Why, ‘het waarom’ van je onderneming beschreven. Zie het als de drijfveer of het doel van de organisatie. Waarom doen we wat we doen? Met welke reden staan we in de ochtend op? Waar geloven we in als team. Recentelijk heeft het team van logospot dit nog met een Tweewielerwinkel uitgewerkt. In overleg kwamen we erachter dat de tweewielerzaak mensen graag met een glimlach op de fiets wilde zien. Het doel was om de klanten altijd tevreden te weer weg te laten fietsen. Dit werd dan ook de ‘Why’ van hun nieuwe marketingstrategie. De How (hoe) Bij de how kijken we naar de manier waarop we het waarom kunnen verwezenlijken. Hier beschrijf je de processen die nodig zijn om onderscheidend vermogen te creeëren. Voorbeeld: Als je concurrent op zondags gesloten is kan jij dit gebruiken om je concurrent op deze wijze voorbij te gaan. De What (wat) Bij de buitenste circel what ligt de focus op het resultaat. Wat wil ik bereiken middels mijn onderscheidende vermogen en bijbehorende processen. Voorbeelden van resultaten zijn winst, volgers, likes, leads, conversies, sales etc. Indien je al deze strategische punten voor jezelf helder hebt ben je in staat het onderscheidende vermogen dat je ontdekt hebt toe te passen om de visuele identiteit van je bedrijf. Zo kun je een ontwerper vragen om tijdens het ontwerpen van het logo van je bedrijf rekening te houden met de zaken welke jouw onderneming sterker maakt ten opzichte van de concurrentie.