Deze logo ontwerpers scoorden in hun studententijd!

Veel studenten lopen met het idee rond om een bedrijf te beginnen. Bij veel opleidingen is ondernemerschap een gewaardeerd vak geworden. Het is dan ook niet gek dat veel bedrijven worden gestart vanuit de universiteitsbibliotheek, op kamers in de studentenflat of zelfs in de kroeg van studentensteden als bijvoorbeeld Amsterdam, Eindhoven of Tilburg

De schoolbanken staan dicht bij de nieuwste uitvindingen. Vanuit diverse studies ontstaan vaak ideeën voor innovaties in de markt of totaal nieuwe markten en verdienmodellen. Het is dan ook niet gek dat enkele beroemde logo’s zijn gemaakt door studenten van een grafische opleiding of kunstacademie.  Het bekendste verhaal hiervan blijft wel het geroemde sportmerk Nike.

logo student

Carlyn Davidson

Het logo van Nike werd ontworpen door de studente Carolyn Davidson. Davidson ontwierp de Swoosh al in 1971 als student grafisch ontwerp aan de Portland University waar ze eigenlijk vooral interesse had in de opleiding journalistiek. Omdat ze nog een plaats had in haar rooster koos ze als bijvak een semester in grafisch ontwerp. Dat is zeker niet onopgemerkt gebleven. Destijds betaalde de oprichter van Nike vijftig dollar voor het studentikoze logo. Een waardevolle investering. Het merk is vandaag de dag namelijk enkele biljoenen dollars waard.

Harvey Ross Ball

Student grafisch ontwerp Harvey Ross Ball maakte in 1963 de iconische en wereldwijd bekende ‘Smiley’. De gele circel met twee zwarte puntjes en de vorm van een glimlach is vandaag de dag honderden miljoenen dollars waard. Voor zijn 10 minuten werk betaalde een  verzekeringsmaatschappij hem destijds 45 dollar. De Smiley werd in het leven geroepen om de moraal onder het personeel te verbeteren. De verzekeringsmaatschappij drukte het gele icoon op T-shirts en maakte er buttons van. Een regelrechte hit, ook buiten de kantoormuren. Ze vergaten er echter een licentie op te plaatsen waardoor pas jaren later een Fransman er mee scoorde door de licentie te verkopen aan merken als Levi’s en Mars. Het ontwerp van Ross Ball kan gezien worden als de voorloper van de huidige emoticons, ook wel emojis genoemd, welke een belangrijk onderdeel zijn van onze dagelijkse digitale communicatie middels whatsapp en platformen als Facebook en Instagram. Ook heeft het logo een prominente rol in de kaskraker Forrest Gump, de film met acteur Tom Hanks. Tijdens een scene waarin Gump lekker gaat hardlopen valt hij met zijn gezicht in de moder waarna hij dit aan zijn T-shirt afveegt. Hiermee suggereren de makers dat het smiley logo per-ongeluk is ontdekt.

Elvis Otieno

Het kan voor studenten ook lonen om mee te doen aan ontwerpwedstrijden. De 22-jarige Afrikaanse student Elvis Otieno won de ontwerpwedstrijd van de East Africa Breweries Limited. Hij versloeg 20 andere ontwerpers en nam een bedrag van 1 miljoen Somalische Shilling mee naar huis. Omgerekend iets meer dan 1500 euro.  Naast het geldbedrag won Elvis ook begeleiding en training van een team met ervaren grafisch ontwerpers en kwam hij landelijk flink ik de spotlight te staan.

Een logo laten maken door studenten kan de kosten van het starten van een bedrijf drukken en kan jaren laten veel geld waard zijn. De prijs voor een door studenten designed logo is vaak lager. Dit is natuurlijk een groot voordeel voor iedere ondernemer die met een gering budget zaken gedaan wil krijgen bij de start van zijn of haar bedrijf. Natuurlijk zit daar ook een keerzijde aan. Studenten hebben vaak weinig tijd door hun studie en kunnen zich hierdoor misschien niet volledig verbinden met de opdracht.