5 ontwerpprincipes voor een onderscheidend logo

 

 

Op een doodnormale dag kom je minstens één keer de Swoosh van Nike tegen. Tijdens het sporten, het scrollen op Instagram door foto’s van personen die net iets fitter zijn dan jij, of gewoon in een ouderwets sterke TV reclame van het meest gewilde sportmerk ter wereld. Je komt ook zeker de krullende letters van Coca Cola, het bekende groen van Heineken en de kroontjes van zowel KPN als KLM tegen in de periode van opstaan tot het slapen gaan. Je herkent deze merken maar al te goed! Maar hoe komt het toch dat deze logo’s zo in onze hersenen blijven hangen en wat maakt ze zo bijzonder?

Vooropgesteld

Laten we vooropstellen dat de grote budgetten die deze merken tot hun beschikking hebben zeker een grote rol spelen in het feit dat we ze in de loop van jaren zijn gaan onthouden. Maar ondanks de miljoenen aan marketingbudget die deze bedrijven hebben vormen ook het logo en de ontwerpprincipes die gebruikt zijn een sleutel tot het succes. Deze ontwerpprincipes zullen we in de volgende vijf tips  hieronder nader toelichten.

5. Maak het logo toepasselijk voor verschillende omgevingen De beste logo ontwerpen zijn memorabel. Maar naast de kunst om te worden onthouden moet een logo ook toepasbaar zijn in verschillende situaties. Denk aan het verschil tussen offline en online. Het is natuurlijk belangrijk dat je logo lekker mee schaalt met je responsive WordPress website en je facebook bedrijfspagina. Ben je van plan om ook offline te adverteren zorg dan ook dat het logo in zwart-wit goed leesbaar is en dat het goed schaalbaar is voor bijvoorbeeld grote stickers in het geval van busbestickering.

4. Zoek de balans in de ingewikkeldheid Simplistisch of extreem gedetailleerd, je logo in kleur of gewoon zwart, abstract of juist concreet? De beste logo’s beperken zich tot maximaal twee verschillende kleuren. Ben dan ook niet bang om voor slechts één kleur te kiezen!  Een vuistregel is die van de honkbalpet. Bij een honkbalpet worden de letters standaard in de kleur wit (1 kleur) bedrukt. Beeld je dus in hoe jouw toekomstige bedrijfslogo het zou doen op een honkbalpetje.

3. Laat je niet leiden door trends De mensen die kunstgeschiedenis hebben gevolgd in hun schooltijd zullen het vast herkennen. Diverse vormgevingsstijlen en stromigen voeren de toon in de tand des tijds. Denk aan Jugendstil, Bauhaus en het kubisme. Sinds het digitale tijdperk kennen we trends als dropshadows, flat design, metro design, en . Het is belangrijk dat je logo deze stijlperiodes kan doorstaan en er na 20 jaar nog steeds fris uit ziet alsof het vandaag de dag gemaakt is. 2. Werk met de kernwaarden van het bedrijf Doe je voordeel met het karakter van de onderneming. Hier kan je in veel gevallen een mooi beeld bij vormen en dit helpt om je ontwerp daadwerkelijk onderscheidend te maken. Denk na over de indruk die de opdrachtgever maakt en welke doelgroep men voor ogen heeft. Is het karakter van de onderneming serieus of is het juist speels? Is het dynamisch en energiek of juist stabiel en zeker? 1. Bekijk onze 10 tips voor logo ontwerp Wil je nog meer weten over het laten maken van een tijdloos logo ontwerp? Eerder schreven we al over tien ontwerptips die kunnen helpen bij het ontwerpen van een sterk logo.