Retro of vintage logo?

Retro of vintage? Het verwarrende is dat deze termen zowel in de kleding als in degrafische industrie gebruikt worden. Eigenlijk elke branche die zich bezighoudt met vormgeving kent partijen die de term retro en vintage te pas en teonpas in de mond nemen. En net zo als inde wereld van de fashion is er ook in de wereld van digitale ontwerpers geenpijl op te trekken. Om je wegwijs te maken in de verschillen tussen retro en vintage bespreken we in dit blog de betekenis en toepassing van retro en vintage in grafisch ontwerp.

 

Betekenis retro ontwerp:
Retro is een woord dat vaak gebruikt wordt om aan te tonen dat een onderwerp of voorwerp uit een tijd stamt die geweest is. Toegepast op  ontwerp dan staat retro voor het teruggrijpen op producten en ontwerpen uit het verleden bij het ontwerpen of lanceren van een nieuw product. Retro designs zijn gebaseerd op de stijl van spullen uit de jaren ’20 tot en met de jaren ’80. Eigenlijk kunnen we dus stellen dat vintage ontwerpen een soort kopie zijn van oude producten of dat daar de inspiratie vandaan is gehaald.


Wie meer wenst te begrijpen van de term en de stroming retro kan zich verdiepen in de kunststromingen die verwant zijn aan deze stijl. Retro is namelijk verwant met stijlen die in het midden van de 20e eeuw dominant zijn geweest in het westen. Stijlen als pop-art en jugendstil hebben veel invloed gehad op wat we nu retro noemen. Jugendstil vanwege de sierlijke vormen in letters en interieur en pop art vanwege het sterke naoorlogse karakter dat bij veel mensen nog op het netvlies gebrand staat.

Betekenis vintage ontwerp:
Ook het woord vintage kent zijn oorsprong uit de mode en men gebruikt het om tweedehands kleding aan te duiden. Ook op het gebied van intereurontwerp kennen we het woord vintage. Hier doelt men op meubilair dat net geen antiek is. Grafisch ontwerpers hebben het woord inmiddels ook geadopteerd in hun vocabulaire. Wanneer een ontwerper het over een vintage logo heeft dan bedoeld deze dat het logo een klassieke uitstraling zal krijgen. Ook voor wie de vintage stijl beter wenst te begrijpen is het handig een beroep te doen op kunststromingen uit het verleden. Vintage beroept zich in veel gevallen op art-deco en de amsterdamse school. Maar ook het kubisme heeft een aardige invloed gehad op spullen en ontwerpen die vandaag de dag de stempel vintage verkrijgen.

Op het gebied van logo ontwerp:
Vintage of retro logo’s zijn de laatste jaren enorm populair geworden. Waarschijnlijk komt dit omdat het ons mensen een veilig gevoeld geeft. Oud en vertrouwd. Een sterke tegenhanger in onze zo veranderlijke maatschappij. Ook helpt het startende ondernemers om hun bedrijf een ervaren look and feel te geven. We spreken van een retro logo wanneer het ontwerp ons doet herinneren aan tijden vanaf de jaren 40 van de vorige eeuw. We spreken van een vintage logo als dit ons doet denken aan tijden vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw. Het blijft een lastig verhaal. Er is eigenlijk geen specifieke maatstaf voor een retro of vintage logo. Dit maakt het lastig om als ontwerper met de opdrachtgever op een lijn te zitten wanneer we het hebben over deze stijlen. In de meeste gevallen bedoelen beide partijen hetzelfde. Als leidraad is het handig om de kunststromingen die deze trend hebben beinvloed erbij te nemen.