Iedereen weet dat logo’s zorgen voor herkenbaarheid en consistentie. Inmiddels zitten logo’s vanorganisaties waar we veel mee geconfronteerd worden zo goed in ons geheugen, dat we ze nauwkeurig kunnen beschrijven. We weten bijna altijd welke kleuren erin zitten, waar de lettersstaan en welke vormen erin verwerkt zitten. Hoewel logo’s bij consumenten vaak top-of-mind zitten,weet niet iedereen wat de organisatie achter het logo nu wil uitdragen. Om die reden latenorganisaties wel eens logo’s maken met een geheime boodschap erin. Alleen wat wil men nubereiken met zo’n geheime boodschap en waarom is het belangrijk? In deze blogpost gaan we verderin op geheime boodschappen in logo’s en de waarde daarvan.
Van punt A naar punt BOm een introductie te geven van de geheime boodschappen die zich in logo’s bevinden gebruiken weeen aantal bekende voorbeelden. De eerste organisatie die een logo heeft ontworpen met eenopvallende, maar toch geheime boodschap is FedEx in samenwerking met ontwerper Lindor Leader. FedEx is een grote internationale wereldspeler op het gebied van transport. Zij vervoeren diverse goederen via de grond, via de zee en via de lucht.Wanneer je kijkt naar het logo van FedEx lijkt het eigenlijk vrij simpel. Het eerste deel van het woordis blauw en het tweede deel is oranje. Toch is niets wat het lijkt. Probeer maar eens te focussen opde ruimte tussen de E en de X. Hierin is duidelijk te zien dat er een pijl in het midden zit. Deze pijlstaat gelijk aan het kernconcept van FedEx, namelijk het vervoeren van goederen van punt A naarpunt B. Deze geheime boodschap is niet alleen erg onopvallend verwerkt, maar draagt ook bij aandatgene waar de organisatie voor staat.