Dit wist je nog niet over het NASA logo

Ruimtevaart is weer hot! Op zaterdag 30 mei 2020 heeft de verenigde staten voor het eerst in 9 jaar weer een bemande raket gelanceerd. Een samenwerking tussen Elon Musk’s Space-X, het instituut NASA en het Internationale Ruimtestation ISS. De lancering maakt weer veel los bij mensen die in 1961 de Apollo missie naar de maan aanschouwden waarbij astronauten voor het eerst een voet op de maan zetten. Ook bij jonge mensen die voor het eerst een dergelijke lancering hebben gevolgd roept het veel nieuw enthousiasme voor de ruimtevaart op. Kortom, space is weer booming business. In dit blog vertellen we je wat je nog niet wist over het NASA logo.

NASA logo

Nasa op kleding

Het merk NASA is weer levendiger dan ooit. Het logo pronkt wereldwijd op modeartikelen en accessoires. Artikelen die echter niet door NASA zelf gemaakt lijken te zijn. Kledingmerken als Nike, Puma, Zara, Pull & Bear, Ralph Lauren, Calvin Klein en zelfs C&A hebben het fameuze logo op kledingstukken en collecties verwerkt. Ook tijdens carnavalsoptochten en bijeenkomsten is het NASA logo te bespeuren op carnavaleske astronautenpakken en andere carnavalskleding.

Maar hoe kan het toch dat deze merken dit ongestraft kunnen doen? Dit heeft alles te maken met de rechten en de Amerikaanse wetgeving wat betreft merken van de overheid. Omdat het National Aeronautics and Space Administration (NASA) een overheidsorgaan is kunnen zij hun rechten niet verkopen aan commerciële partijen. Bedrijven mogen het echter wel gebruiken mits zij toestemming hebben van de Amerikaanse overheid. Een specigieke regel die hierbij is opgesteld is dat het oude NASA logo en het nieuwe NASA logo niet door elkaar heen mogen worden gebruikt.

Bijnamen van het NASA logo

Het originele logo van NASA heeft de bijnaam “The Meatball”. De wat gekke blauwe ronde vorm en de witte spikkels deed mensen denken aan een gehaktbal. Het logo werd in 1959 ontworpen door James Modarelli, één van de medewerkers van de ruimtevaartorganisatie. Mede door de legendarische raketlancering met de Apollo 11 werd het logo wereldberoemd.

NASA wilde later toch een moderner logo, daarom kwam er midden jaren zeventig een nieuw typografisch logo dat enkel uit vier rode letters bestond. De vormen van de letters sloten nauw op elkaar aan in een kronkelende beweging. Hierdoor kreeg het tweede logo van NASA de bijnaam “The Worm”. Het eerste logo deed denken aan een gehaktbal en het tweede aan een worm.

Logospot Logo NASA blog illustratie

 Waar komt de rode Swoosh in het NASA logo vandaan?

De bekende rode lijnvorm die de letters van NASA op de blauwe achtergrond in het primaire logo doen kruisen lijkt in eerste instantie een wilde, betekenisloze, maar gelukkige ingeving van de logo ontwerper. Deze opvallende rode vorm heeft echter wel degelijk een functie en is niet zomaar een visuele toevoeging aan het geheel en is geïnspireerd op het model voor een supersonisch vliegtuig waar researchers van NASA in die tijd onderzoek naar deden.

Oude logo is nieuwe logo

In 1992 vier de nostalgie hoogtij. Sinds dat jaar is het originele NASA logo met de blauwe circel, de rode swoosh en de sterren weer terug in gebruik is genomen door de ruimtevaartorganisatie en alles lijkt weer zoals het ooit was. Tot het jaar 2020. In dit jaar keert ook “De Worm” terug in de samenwerkingsmissie met Space-X. Momenteel zoekt NASA nog uit waar en wanneer ze het worm logo in de toekomst zullen gebruiken. De organisatie geeft echter wel aan dat de gehaktbal het primaire logo zal blijven. 

Over Logospot.nl

Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl