Dit doen vormen voor je logo!

Vormen hebben oneindig veel toepassingen. In het verkeer worden vormen bijvoorbeeld veel gebruikt om ons snel alert te maken op veranderingen en om ons van A naar B te leiden. In de bouw en architectuur worden vormen gebruikt om sterke en betrouwbare elementen samen te voegen tot één stevig geheel. Ook in de wereld van reclame en marketing hebben vormen veel impact. Om beter te begrijpen wat vormen met ons brein doen, verdiepen we ons in dit blog in de manieren waarom we onszelf vormen aanleren. We kijken naar de emotionele lading van vormen en bespreken het effect welke vormen op een logo kunnen hebben.

Waarom we kinderen vormen aanleren
Je herkent hem vast wel de ouderwetse blokkendoos. Als je hier als kind mee hebt gespeeld dan weet je dat de stervorm niet in het vierkant past en dat het cirkel niet in de driehoek past. Het aanleren van vormen helpt kinderen bij het ontwikkelen van tal van vaardigheden. Door verschillende vormen al in een vroeg stadium te herkennen stimuleren ouders en scholen skills als creativiteit, communicatie en ruimtelijk inzicht. Bij het leren van vormen kunnen we het volgende ontwikkelen:

1. Verbeterde communicatie – Als logomakers zijn we nu eenmaal gek op visuele communicatie.
Daarom met stipt op 1, verbeterde communicatie. Door vormen te leren ontwikkelen mensen het
vermogen om objecten te beschrijven en dit verbaal te communiceren.

2. Creativiteit – Elke tekening begint met het maken van vormen. Een simpele lijntekening kan
worden aangevuld tot een vierkant en elk vierkant kan van diepte worden voorzien door meer lijnen
te tekenen. Door vormen te combineren ontstaan nieuwe ideeën en creatieve inzichten.

3. Sorteren van formaten – Vormen kunnen gebruikt worden bij het sorteren van objecten.
Sorteren is een belangrijke vaardigheid voor kinderen omdat het hen helpt om na te denken over de
kenmerken van objecten en hoe ze zich tot andere objecten verhouden. Sorteren is een geweldige
manier om logisch denken en ruimtelijk inzicht te ontwikkelen.

4. Geometrie & zwaartekracht – Niet alleen het herkennen van 2D vormen is belangrijk. De
blokkendoos leert ons in een later stadium ook hoe geometrie en zwaartekracht werken door
blokken op elkaar te stapelen. Bij het bouwen van een blokkentoren komen we er al snel echter dat
sommige vormen zoals de driehoek zich niet echt handig laten stapelen. Ook hebben we al snel in de
gaten dat de cirkel aan het rollen gaat wanneer deze valt. Het laat ons zien hoe zwaartekracht
functioneert en waarom geometrie belangrijk is.

5. Vroegtijdig leren lezen en schrijven – Letters en woorden worden ook opgebouwd uit vormen.
Door vormen in een vroeg stadium te herkennen kunnen letters gemakkelijker worden onthouden
en dit maakt het leren lezen en schrijven voor kinderen gemakkelijker.

Vormen logo ontwerp shapes rond vierkant driehoekig
Blokkentoren vormen

Vormen in het verkeer

In het verkeer zijn vormen enorm belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het zeshoekige stopbord met
zijn unieke vorm. Hier moet ik toch wel écht even stoppen. Vormen worden in het verkeer niet alleen toegepast op borden. Ook op het wegoppervlak brengen we herkenbare markeringen aan om het verkeer in goede banen te leiden. Zo gebruiken we driehoek vormen, ook wel haaientanden genoemd, bij een voorrangsweg. Het zebrapad bestaande uit horizontale strepen is een andere bekende visuele structuur in het verkeer. Al deze vormen waarschuwen ze ons voor gevaar en wijzen ze er op dat we voorzichtig en bedachtzaam moeten zijn.

Vormen in de architectuur

Het straatbeeld wordt bepaald door diverse vormen. De toepassing van diverse vormen in gebouwen en straten maken de stad uniek ten opzichte van andere steden. Bruggen bevatten de
meest complexe vormen en zijn niet voor niets geliefd onder fotografen en toeristen. In grote steden als Dubai en New York experimenteren architecten graag met vormen om zich weer te onderscheiden van andere steden en ontwerpers.

Vrolijke blokken emotie vormen

De emotionele lading van vormen

Vormen geven ons een gevoel en zijn daarmee emotioneel geladen. Dit gevoel wordt getriggerd door ons onderbewustzijn. Deze trigger is gebaseerd op onze persoonlijke ervaringen, wat ons als kind is aangeleerd en welke stereotypen we kennen. Logica speelt daarbij een belangrijke rol. Wanneer het logo van een honkbalvereniging verwijst naar de bal van het spel dan is het logisch dat dit logo bestaat uit een cirkel. Onze hersenen weten namelijk dat een bal rond is. Het menselijk brein legt gemakkelijk deze connecties en deze worden daardoor als logisch ervaren. Wij mensen ervaren het zien van een vierkant dus anders dan het zien van een cirkel. Logo ontwerpers doen natuurlijk hun voordeel hiermee. Zij kunnen deze logica gebruiken of bewust ontwijken. Door dit te doen is de kans groter dat het ontwerp klikt met de verwachtingen van de doelgroep.

Vormen en marketing

We kennen allemaal de ronde stickers uit de supermarkt of bouwmarkt met bijvoorbeeld 5% korting. Dergelijke stickers worden op afgeprijsde artikelen geplakt om zo onze aandacht te trekken. Kostentechnisch is het beter om deze stickers vierkant te maken want dan is de ruimte van het stickervel optimaal benut. Toch zijn deze stickers in de meeste gevallen rond. Ons brein weet bij het zien van een kortingspercentage in een ronde cirkel dat iets in de aanbieding is. Zo zijn we inmiddels getraind. Je kunt vormen dus gebruiken om aan te geven of iets duur of goedkoop is. Wil je als vormgever iets exclusiefs in de markt zetten dan kun je wellicht een tweede keer nadenken over die ronde vormen die je geselecteerd had voor je ontwerp.

Emoties per soort vorm
Hieronder worden door middel van enkele voorbeelden de verhoudingen tussen vormen en emoties
weergegeven. Veel dingen liggen voor de hand omdat deze logisch zijn voor ons brein en zullen je
dan ook niet verbazen.

De Cirkel – Een cirkel benadrukt positiviteit, menselijkheid en eenvoud.
Wanneer we een poppetje tekenen dan kiezen we vaak voor een cirkel als gezicht. Dit deden de oermensen al op eeuwenoude rotstekeningen en dit doen we vandaag de dag nog steeds zo. Het is dan ook niet gek dat een cirkel de verbinding ligt tot menselijkheid. Omdat een cirkel geen hoeken
heeft straalt deze eenvoud uit. Er is geen duidelijk begin en einde.

De rechthoek – De rechthoek, in de praktijk vaak de basis of de fundering voor op te stapelen en te
bouwen. Een rechthoek doet ons denken aan stabiliteit. Dat is bij logo ontwerp niet anders. De
rechthoek geeft ons vertrouwen, en is stabiel en vlak. Daar is geen speld tussen te krijgen. Dit komt
omdat de rechthoek een vorm is die door ons mensen is bedacht. Een vorm die in de natuur dan ook
vrij weinig voor komt. Een rechthoek straalt professionalisme uit. Niet gek dus dat je ze vaak tegen
komt in de logo’s van banken, advocatenkantoren en verzekeraars.

De Driehoek – Spits, aerodynamisch en enigszins mysterieus (De Bermudadriehoek en The Eye Of Providence). Er valt veel over de driehoek te zeggen. De driehoek is een vorm die we sterk associeren met
wetenschap, religie en luchtvaart. Met een driehoek kan richting gegeven worden aan de boodschap
in het logo. Zo kiest het transportbedrijf FedEx voor een pijl in het logo dat van links naar rechts
weergeven is.

Vormen gebruiken voor een logo
Bij het ontwerpen van een logo kun je gebruik maken van een of meerdere vormen. Nu je weet
welke emotionele lading vormen hebben en welke impact ze nog meer hebben in het straatbeeld
kun je deze kennis toepassen op het ontwerp. Op deze manier kun je een klik maken met de
verwachtingen van de doelgroep, of dit juist met opzet niet doen. Hiermee kun je de kans op impact
van het logo vergroten en de basis voor de marketing van het merk versterken. Naast het belang van
de juiste vorm is het is ook belangrijk te kijken naar wat kleur met je logo doet. Door de kennis over
vorm en de kennis over kleur met elkaar te combineren kun je gerichtere ontwerpkeuzes maken.

Vormen logo ontwerp shapes rond vierkant driehoekig

Over Logospot.nl

Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl