De ontwikkeling van het Disney logo

Disney is een van de bekendste merken ter wereld. Er is bijna geen persoon op aarde die nog nooit in contact is gekomen met de content van The Walt Disney Company. De meeste Nederlanders kennen dit Amerikaanse bedrijf van het Eurodisney pretpark nabij Parijs en de vele teken- en animatiefilms die schitteren op het wittedoek of thuis op de bank met Disney+ (plus). Ook hebben veel mensen producten van Disney in huis zoals knuffelberen, pennen, mokken, spellen, disney kinderhorloges en nog veel meer. Naast het feit dat disney gave producten en content maakt is de visuele identiteit van het merk een belangrijke factor voor de groei van het merk Disney. In dit artikel bespreken we de ontwikkeling en de slimmigheden van het  Disney logo zodat je deze toe kunt passen voor je eigen merk.

Ontwikkelingen van het Disney Logo door logospot.nl

Het begin van het Disney logo

Disney is een oud merk. Hierdoor zijn er meerdere varianten van het logo in omloop. Toch is het merk altijd redelijk dicht bij zijn oorsprong gebleven en zitten er weinig veranderingen in het originele logo. Ondanks deze trouw aan het origineel zorgden concurrenten van Mickey Mouse en een commercielere inslag voor enkele wijzigingen.

Het boegbeeld van het merk Disney is de beroemde muis Mickey Mouse.
Bij de productie van de eerste Disney films in de jaren 30 van de vorige eeuw gebruikte Walt Disney nog geen woordmerk als logo. In die tijd toonde de tekenfilmstudio enkel een roterende afbeelding van Mickey Mouse als herkenbaar element voor kijkers.

Concurrenten van Mickey Mouse

In een later stadium werd in de aankondigingen van diverse films de woorden “Walt Disney presenteert..” toegevoegd en werd Mickey Mouse uitgerust met de handtekening van Walt Disney. Dit gebeurde omdat er meerdere Amerikaanse tekenfilmmakers met een muis op de proppen kwamen.

Zo kwamen The Warners Brothers in 1940 met de muis Jerry van het duo Tom and Jerry en net na de tweede wereldoorlog in 1953 met Speedy Gonzales, “de snelste muis van Mexico” in de serie Loony Tunes. Ook de animatiestudio Terry Toons kwam in 1942 met een supermouse genaamd “Mighty Mouse” als concurrent voor Mickey Mouse.

Het eerste logo van Disney bestond dus voor een groot deel uit de handtekening van Walt Disney. Deze sierlijke letters vormen vandaag de dag nog steeds het uithangbord van het merk

Sprookjes verkopen middels kastelen

In 1985 was de populariteit van Mickey Mouse niet langer voldoende om te overleven als merk in een groeiende wereld van TV en film. De plannen voor internationale films als Alladin, Belle en het Beest en The Lion King zijn gereed en Disney wil sprookjes verkopen voor de hele wereld. Een illustratie gespireerd op het sprookjeskasteel Slot Neuschwanstein in Bavaria vervangt Mickey in het logo en wordt onderdeel van de visuele identeit van Disney.

Door onbekende redenen vervangt men de illustratie van dit kasteel later door dat van een ander kasteel, namelijk het Franse Chateau D’usse. In 1995 komt Disney met een 3D versie van dit logo waarbij wolken, vuurwerk en vallende sterren een onderdeel van de sfeerbeleving aan het begin van de film worden.

Disney logo vandaag de dag

In alle films tot  en met 2010 gebruikt Disney het Walt Disney Pictures logo. De (redelijk onbekende) film “Prom” is de laatste film waarin de makers de oprichter Walt DIsney eren. Vanaf 2011 in de film “The Muppets” toont het bedrijf alleen nog het woordmerk Disney. In de huidige tijd waarin we altijd en overal online zijn voelt Disney de hete adem van merken als Netflix en Apple. Daarom komt Disney in 2020 met een eigen streamingdienst genaamd Disney+ (voluit: Disney Plus). Ook voor deze video-on-demand dienst heeft Disney het logo een beetje aangepast. Hierin loopt de magische boog boven de het woord Disney over in een plusje achter het moderne woordmerk. Dit geeft het logo een echte digital look en feel.

Over Logospot.nl

Wij zijn Logospot.nl. Jouw online logo ontwerper! Wij zien het als onze missie om elke (startende) ondernemer te voorzien van een kwalitatief logo tegen een messcherp tarief. We zetten jouw merk of personal brand graag goed in de markt. Dit doen we op basis van meer dan 10 jaar ervaring. Onze logo’s schitteren in een breed scala aan vakgebieden en sectoren. Kickstart jouw bedrijf met een logo van Logospot.nl